Heb je je doelpubliek écht iets te vertellen? Dan is een podcast misschien iets voor je organisatie. Laat je zeker niet afschrikken door het technische aspect. Denk wel aan een krachtig scenario en boeiende verhalende of redactionele content op maat van je doelpubliek.
Podcasts bestaan al lang. Ze zijn ontstaan toen je in RSS-feeds ook naar audio kon verwijzen. Maar ze zijn pas echt populair geworden met de komst van de iPod en andere mp3-spelers. Podcast is trouwens een samentrekking van iPod en broadcast. Tegenwoordig zijn podcastgenres al even uitgebreid als het aanbod van series en films op Netflix of Disney+.
Makkelijk medium
Een podcast is het perfecte medium om over een bepaald topic uit te weiden. Je luisteraar kan gewoon achteroverleunen. Podcasts kan je in het donker beluisteren, bijvoorbeeld voor het slapengaan of in donkere hoekjes op de trein. Je kan podcasts ook gewoon in je auto beluisteren. En dat is een grote troef, want daardoor is ook radio als medium nog altijd relevant.
Persoonlijkheid
Podcasten kan je op een spontane manier. Heel wat podcasts zijn gewoon grappige gesprekken tussen verschillende gasten of informele interviews. The Joe Rogan Experience en Mosselen om half twee in eigen land zijn daar waarschijnlijk de bekendste voorbeelden van. Geïmproviseerde humor en de bekendheid van de gasten voeren hier de boventoon. Het succes van die podcasts hangt dus sterk af van de persoonlijkheid en de autoriteit van de spreker.
Boeiende verhalen
Daarnaast heb je ook heel wat podcasts in ware documentairestijl die de beste journalistiek met de mystiek van een luisterspel combineren. Audiocollectief Schik maakt bijvoorbeeld echte pareltjes die je zeker eens moet beluisteren. Aan zulke verhalende of informatieve podcasts gaat meer redactionele research vooraf. Je hebt een compleet redactieteam en vaak een scenario nodig, zodat je verhaal blijft boeien en de nodige factchecks gebeuren.
Podcasts voor bedrijven
Omdat er meer en meer mensen naar podcasts luisteren, kan het voor merken en bedrijven interessant zijn om naast blogs en sociale media hun verhaal ook in een podcast te gieten. Relevantie is daarbij het toverwoord. Wil je met je merk de virtuele ether in? Dan heb je dus maar beter iets te vertellen. Ga dus eerst na welke topics je kan behandelen en hoeveel afleveringen je kan uitwerken. Sommige, meestal grotere bedrijven gebruiken podcasts om hun medewerkers te informeren. Die podcasts hebben dan een meer instructieve functie. Denk aan tutorials bij opleidingen.
Storytelling
Je podcasts staan of vallen met een professioneel scenario en goede storytelling. Dat scenario zorgt voor de rode draad in je afleveringen. Als je grondige research doet, zullen je onderwerpen pas echt interessant worden. Zijn je afleveringen goed geschreven? Dan kan de spreker ze ook veel makkelijker tot leven brengen. Is je verhaallijn te dun en je content te mager, dan haken je luisteraars snel af.
Heb je hulp nodig bij de redactie van je podcasts? Dan klop je gewoon bij ons aan! Onze copywriters zijn van alle markten thuis!