Marketeers en hippe termen, het was liefde op het eerste gezicht. Ze zijn echt onafscheidelijk. Een dag zonder Engelstalige woorden in het rond te strooien, is voor een marketeer een dag niet geleefd. Geen paniek, die vaktermen hebben ook een functie. Vaak zijn ze catchy benamingen van relatief eenvoudige concepten. We geven hieronder een overzicht van een aantal veelgebruikte begrippen.
Storytelling
Storytelling is meer dan zomaar een verhaaltje vertellen: in strategische communicatie is storytelling dé manier om de verbinding met je klant op te zoeken. Door je product, je dienst of je bedrijf in een pakkend verhaal te wikkelen, vertel je je klanten waarom ze erom moeten geven. Met een goed verhaal spreek je de consument aan op persoonlijk en emotioneel niveau.
De essentie? Storytelling brengt een boodschap op zo’n manier dat ze beter blijft plakken. Door je product met personages en een verhaalboog te kaderen, maak je het persoonlijk en herkenbaar. Of maak een boeiende bedrijfsreportage: achter elk bedrijf zit een verhaal, je moet het gewoon interessant kunnen brengen.
Wil je nog wat dieper duiken? In onze blog over storytelling leggen we het concept in geuren en kleuren uit.
Owned media, paid media en earned media
In marketing maken we het onderscheid tussen drie soorten media. Ze zijn eigenlijk eenvoudig, maar vragen toch om een woordje uitleg.
Owned media Dit zijn de mediakanalen die je zelf bezit. Denk aan een blog, een Facebookpagina, je website … Je kan er (quasi) gratis je eigen content, producten en diensten aanprijzen. Het voordeel is natuurlijk dat je niets hoeft te betalen om je boodschap te verspreiden. Het nadeel is dat je tot je eigen volgers beperkt blijft .
Paid media
Om een breder publiek aan te spreken, kan je paid media gebruiken. De term zegt het zelf: voor die kanalen moet je geld neerleggen. Denk aan advertenties op Facebook en Google. Paid media zijn een belangrijk onderdeel van je mediamix als je je bereik wilt vergroten.
Earned media
Dan zijn er nog de earned media. Dat is online mond-tot-mondreclame: commentaren, likes en retweets, influencers die je product aanraden of vermelden … Als een derde partij je boodschap oppikt en verder verspreidt, spreken we over earned media. Die vorm is ontzettend waardevol: je krijgt niet alleen gratis reclame, maar uit de mond van een derde partij is de boodschap ook geloofwaardiger.
CTA: de call to action
Met een call to action roep je je publiek ertoe op om een bepaalde actie te ondernemen. Of je nu wilt dat mensen je blog lezen of een product kopen: de call to action stelt een concrete actie voor. ‘Klik op deze link om meer te weten’, ‘schrijf je in op de nieuwsbrief’ of ‘voeg toe aan je winkelmandje’. In online communicatie voorzie je een handige link of een goed zichtbare knop. Je wilt het je publiek zo makkelijk mogelijk maken om je producten of je diensten verder te verkennen.
Het loont dus om op voorhand te bepalen wat je nu precies met je communicatie wilt bereiken.Dan kan je je boodschap en je call-to-action op elkaar afstemmen.
SEA en SEO
SEO staat voor search engine optimization. Dat begrip duidt op een aantal technieken en goede praktijken waarmee je je website of content meer zichtbaarheid geeft in zoekmachines. Aan de grondslag van die praktijken ligt een goed inzicht in hoe zoekmachines werken: je helpt de zoekmachine om je content te vinden en je houdt daarbij rekening met de zoekpatronen van je doelpubliek.
In SEO heb je aandacht voor content én voor de technische onderbouw van je website. Hoe je je website SEO-proof maakt, is een hele blog op zich. De belangrijkste tip die we (op vlak van content) kunnen geven, is de volgende: zorg ervoor dat je content nuttig is. Als je ‘fietsband vervangen’ googelt en je het antwoord op al je vragen in een artikel vindt, zal Google dat registreren (onder andere op basis van hoeveel van het artikel je leest en hoe snel je wegklikt). Dat artikel zal dan beter scoren voor de zoekopdracht ‘fietsband vervangen’, want het had duidelijk de juiste informatie!
Daarnaast kan je ook heel wat kleinere ingrepen doen, zowel op vlak van content als op technisch vlak.
SEA staat dan weer voor search engine advertising en slaat bijvoorbeeld op betaalde zoekresultaten in Google. Test het maar eens uit: de eerste resultaten van een zoekopdracht zijn doorgaans advertenties. Je gebruikt SEA om bepaalde pagina’s of content extra in de kijker te zetten. Die advertenties kan je bijvoorbeeld op Google Ads instellen. SEA is een kunst op zich, maar met een beetje knowhow kan je al mooie resultaten boeken.
KPI’s of Key Performance Indicators
Je hebt een uitgebreid communicatieplan op poten gezet of een heuse advertentiecampagne in elkaar geknutseld. Dan moet je achteraf natuurlijk evalueren of je inspanningen wel de moeite waard waren. Misschien is er nog ruimte voor verbetering? Om je een houvast te geven bij zo’n evaluatie, gebruik je key performance indicators. KPI’s zijn kwantificeerbare doelen die je vooraf bepaalt: 1000 nieuwe appgebruikers of 200 wedstrijddeelnemers. Aan de hand van zulke indicatoren kan je bepalen of je communicatieactie al dan niet geslaagd was.
A/B-testing
Stel: je hebt twee (of meer) ideeën voor een advertentie of een videothumbnail. Hoe bepaal je dan welke optie de beste is? Door A/B-testing te gebruiken kan je dat experimenteel bepalen. Dit is hoe het werkt: je gebruikt beide versies tegelijkertijd en je bekijkt achteraf welke het beste gepresteerd heeft. Er zijn verschillende platformen waarmee je dat eenvoudig kan doen, Facebook maakt het je bijvoorbeeld heel gemakkelijk om advertenties te testen. Als je het slim aanpakt, kan je op die manier ook heel wat over je doelpubliek leren. Zien je klanten liever sobere of net heel levendige advertenties? Welke segmenten klikten op de sobere advertentie? Meten is weten, zoals ze zeggen. En weten is cruciaal voor succesvolle communicatie. Meer weten? Lees onze blog over A/B-testing!
UX: User Experience
User experience, de gebruikerservaring, is een cruciaal onderdeel van elke applicatie, website of online tool. In UX-design denk je na over de manier waarop gebruikers een product navigeren of gebruiken. Hoe structureer je de informatie op je website op zo’n manier dat gebruikers makkelijk hun weg vinden? Een user experience writer zal dan de teksten van je applicatie optimaliseren zodat alles klaar en duidelijk is en je gebruikers zeker niet verdwalen.
Inbound en outbound marketing
Je zit gezellig in de zetel naar je favoriete programma te kijken. Fijn! Dan komt het reclameblok. Je hebt er niet om gevraagd, de advertenties zijn voor jou niet relevant en je avond is verstoord. Niet zo fijn … Dat noemen we outbound marketing.
Die vorm van marketing heeft zijn plaats, maar is door de bank genomen minder effectief dan inbound marketing. Inbound marketing is afgestemd op een doelgroep en probeert gericht iets van waarde aan de consumenten aan te bieden.
Een voorbeeld ter verduidelijking:
Outbound marketing: een radiospot waarin je je gloednieuwe, hypermoderne grasmaaier in de verf zet. Enerzijds kan je je product rechtstreeks aan de man brengen, anderzijds is een groot deel radioluisteraars helemaal niet op zoek naar een nieuwe grasmaaier. Los door de bocht gesteld, is het een beetje in het wilde weg schieten.
Inbound marketing: een blog waarin je uitlegt welke grasmaaier de beste is afhankelijk van het soort tuin dat je hebt. De blog verspreid je op fora en sociale media. Je zorgt er natuurlijk ook voor dat je artikel makkelijk vindbaar is op Google. Consumenten die op zoek zijn naar een grasmaaier, stuiten op jouw blog en vinden nuttige informatie. Dan zijn ze er (hopelijk) sneller toe geneigd om bij jou een grasmaaier te kopen.
Er komt natuurlijk meer bij kijken. Inbound marketing is een langetermijnstrategie: je wilt waardevolle content aanbieden en blijven aanbieden. Als je content nuttig is, komen consumenten vaker terug. Zo ontwikkel je een band met potentiële klanten, wat er dan weer toe zal leiden dat ze sneller bij jou zullen kopen.
Het mag duidelijk zijn: nergens zoveel buzzwords als in marketing. Je zou er een heel woordenboek mee kunnen vullen. Meestal zijn marketingtermen redelijk eenvoudig uit te leggen. Zit je nog met vragen? Of wil je graag beginnen met inbound marketing of SEO? Neem contact op met ons! We beloven de buzzwords zoveel mogelijk achterwege te laten.