Ben je een fanatieke wereldreiziger? Dan lijd je misschien aan #wanderlust. Een onverbeterlijke foodie volgt #foodstagram op de voet. Hashtags bestaan in alle vormen en maten en voor elke doelgroep. Je ziet ze te pas en te onpas op sociale media verschijnen. Maar wat zijn hashtags eigenlijk? En hoe kan je ze in je eigen communicatie ten volle benutten?
Hashtags?
Kort door de bocht: een hashtag is een label. Door #marketing aan je post toe te voegen, zeg je dat je post over marketing gaat. Een socialemediaplatform kan aan de hand van dat label een bericht in een bepaalde categorie plaatsen. Ben je als gebruiker geïnteresseerd in marketing, dan kan je ervoor kiezen om je op die categorie in te schrijven. Als je #marketing volgt op Linkedin, krijg je op je tijdlijn alle posts met die hashtag te zien. Of je kan de hashtag in de zoekbalk typen en dan krijg je alle berichten met dat label te zien.
Je voelt de bui misschien al hangen: als bedrijf is het van cruciaal belang dat je hashtags slim gebruikt. Als je een foto op Instagram plaatst, bereik je eerst en vooral je eigen volgers. Voeg een aantal hashtags toe en je bereikt een veel breder publiek.
Handig! Om mijn bereik te vergroten moet ik dus een muur van hashtags in al mijn berichten plakken? Nee, zo eenvoudig is het (spijtig genoeg) niet. Hoe pak je het dan wel aan? We geven je enkele hapklare tips …
Gebruik er niet te veel
Je zou denken dat je beter zo veel mogelijk hashtags gebruikt, maar niets is minder waar. Op de meeste socialemediaplatformen wordt overmatig gebruik van hashtags net afgestraft. Je moet dus de juiste balans vinden. Genoeg om je bereik te vergroten, maar niet zo veel dat je bericht als spam wordt bestempeld. Vijf tot tien hashtags is een goede richtlijn.
Zoek naar de perfecte hashtag
Je mag maar een beperkte hoeveelheid hashtags gebruiken. Je moet er dus voor zorgen dat je een goede selectie maakt. Denk na over de hashtags die zowel relevant voor je doelpubliek als van toepassing op je content zijn.
Ga op verkenning
Je moet ook op onderzoek uitgaan. Geef een aantal hashtags in de zoekbalk in en bestudeer de content die je te zien krijgt. Past jouw bericht daar wel tussen? Als dat niet zo is, zoek je beter nog wat verder.
Populair of niche?
Zoek het evenwicht tussen populaire en gespecialiseerde hashtags. Een hashtag met twee miljoen posts wordt door veel mensen gebruikt, maar je post zal waarschijnlijk verdrinken in die zee van content. Anderzijds heeft het weinig zin om een hashtag te gebruiken die nog maar zeven keer gedeeld is. Gebruik een mix van beide: een aantal populaire hashtags met een groot bereik, en een paar specifieke hashtags die goed bij je doelpubliek en bij het onderwerp van je post aansluiten.
Meten is weten
Wees niet bang om te experimenteren. Probeer verschillende hashtags en analyseer de resultaten. Zo ontdek je na verloop van tijd wat bij jouw doelpubliek werkt.
Trending
Nog één tip om het af te leren. Sommige socialemediaplatformen (zoals Twitter) hebben trending topics. Dat zijn hashtags die op dat moment het meest gebruikt worden. Sommige worden wereldwijd gebruikt, andere zijn specifiek voor jouw land.
Afhankelijk van je bedrijfsactiviteit is het nuttig om die trending topics in de gaten te houden. Middenveld- of non-profitorganisaties weten aan de hand van trending topics met welke hashtags ze op de actualiteit kunnen inspelen. Ben je actief in de horeca- of de voedingssector? Misschien is er op Instagram wel een culinaire uitdaging populair waarop je kan inpikken. Trending topics zullen niet altijd relevant zijn voor elk bedrijf, maar het loont om je vinger aan de pols te houden.
Wil je samen op zoek gaan naar de perfecte hashtag? Of kan je wel wat hulp gebruiken op sociale media? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! We helpen je graag op weg.
Kommentare