Een van de grootste uitdagingen voor kmo's bij de werving van hun klanten? Concurreren met grote bedrijven, die veel meer middelen hebben. Voor kmo's is efficiëntie cruciaal. Een zo groot mogelijke impact uitoefenen door hun inspanningen optimaal te benutten. Om klanten te werven én te behouden, is de synergie tussen zoekmachineoptimalisatie (SEO) en contentmarketing essentieel. Door die twee elementen te combineren, putten kmo's uit een krachtige strategie waarmee ze hun uiteindelijke doel zullen bereiken.
Voordelen van de synergie tussen SEO en SMO voor kmo's
1. Productiekosten optimaliseren
Door bij de productie van content zowel aan SEO als aan sociale media te denken, besparen kmo's heel wat kosten. Wie zoekmachines gebruikt, gebruikt ook sociale media. Het is dan ook logisch dat, wanneer een onderwerp interessant is voor zoekmachines, het ook relevant is om op sociale media te delen. Bundel uw krachten en stroomlijn het proces voor contentproductie door blogberichten te schrijven met sociale media in het achterhoofd. Belangrijk: vergeet niet dat elk kanaal zijn eigen codes heeft. Met andere woorden, pas de vorm aan, zodat uw inhoud perfect tot zijn recht komt.
2. Uw websiteverkeer verbeteren
Wanneer u middelen inzet om gebruikershandleidingen, informatieve artikelen en kwaliteitsvolle content te produceren, moet u die waardevolle middelen ook laten renderen. Door ze te delen via uw nieuwsbrief en sociale netwerken, trekt u de aandacht van uw doelgroep en genereert u gekwalificeerd verkeer naar uw website. Het aantal bezoekers op uw website is een belangrijke SEO-indicator, want hoe meer kwalitatieve bezoekers er op uw website belanden, hoe meer uw website wordt gezien als een betrouwbare bron. Daardoor scoort u hoger in de zoekresultaten van Google.
3. Uw doelpubliek begrijpen
De synergie tussen content voor sociale media en SEO geeft u een unieke inkijk in de interesses van uw doelpubliek. Door gebruikersinteracties op sociale netwerken te analyseren en de relevantie van content vanuit SEO-perspectief te onderzoeken, krijgt u een compleet beeld van wat uw doelpubliek interessant vindt. U kunt dan uw toekomstige content verbeteren en zo inspelen op de verwachtingen van uw doelpubliek, en hen op elk moment op hun wenken blijven bedienen. Blijf een stap voor door relevante, actuele inhoud te creëren die voldoet aan de veranderende verwachtingen van uw (toekomstige) klanten.
4. Advertentiekosten optimaliseren
SEO en sociale media combineren in een verenigde contentstrategie heeft nog een ander voordeel: kmo's kunnen hun reclamecampagnes optimaliseren. Hoe? Door met hoogwaardige SEO-content hun doelpubliek aan te trekken. Daardoor kunnen ze hun advertentiekosten verlagen en zien ze toch hun zichtbaarheid en bereik toenemen. Deze organische benadering van inbound marketing is vooral relevant voor kmo's met beperkte middelen. Ze kunnen hun impact op een nichepubliek maximaliseren – in plaats van zich te richten op een te breed publiek – en zo een solide online aanwezigheid opbouwen, een gekwalificeerd publiek aantrekken en duurzame relaties opbouwen met potentiële klanten.
Concreet: essentiële tips om uw contentcreatie te optimaliseren voor sociale media
Nu het belang van een verenigde contentstrategie duidelijk is, vraagt u zich waarschijnlijk af hoe u deze aanpak implementeert. Bij IBIS communications zijn we gespecialiseerd in het contenttraject van kmo's. We begeleiden hen om hun online aanwezigheid te maximaliseren via contentcreatie. Deze aanpak doelgericht implementeren, doen we door uw inspanningen voor contentcreatie te plannen en te coördineren. Hier volgen een paar praktische tips uit onze beproefde methodologie zodat uw strategie succesvol is.
Ten eerste is het noodzakelijk dat u nauw samenwerkt met de mensen die betrokken zijn bij de contentcreatie. Zorg ervoor dat alle betrokken partijen de algemene visie van uw strategie begrijpen en delen. Daarom moet u een duidelijk stappenplan opstellen waarbij alle partijen vanaf het begin mee aan het roer staan.
Zoekt u tools om makkelijk samen te werken? Er bestaan tal van oplossingen om uw teamleden vlot te laten communiceren. Door deze tools te gebruiken en een cultuur van samenwerking binnen uw team te stimuleren, kunt u sneller informatie delen, activiteiten coördineren en met creatieve oplossingen voor de dag komen.
Een interessante benadering is het recycleren van content. Als u bijvoorbeeld een blogbericht hebt geschreven met tips over gezond eten voor jonge moeders, deel het dan niet alleen op Facebook. Gebruik elke voedingstip in het artikel en giet ze in afzonderlijke publicaties. Begeleid elke tip met een inspirerende afbeelding of infographic, aangepast voor sociale netwerken. Op die manier optimaliseert u uw bestaande content, bereikt u uw publiek doelgericht en boost u de interactie met uw bedrijf.
Vergeet niet dat samenwerking tussen verschillende teams, het zoeken naar synergie en het hergebruiken van content soms uitdagingen kan opleveren op het gebied van de samenhang en consistentie van content. Blijf altijd trouw aan uw merkidentiteit, want het is die identiteit die uw doelpubliek herkent en uw marktpositie versterkt.
Bij IBIS communications doen we dat elke dag.
Een partnerschap gebaseerd op nabijheid en kwaliteit
We begrijpen dat voor u als kmo tijd, middelen en interne competenties om content te creëren altijd een uitdaging vormen. Daarom willen we u helpen uw contentstrategie te verwezenlijken en het succes van uw bedrijf te boosten. Onze methodologie, op maat van kmo's, omvat een doeltreffende aanpak om uw kosten te optimaliseren en tegelijkertijd de kwaliteit van uw content te garanderen.
We stellen onze waarden centraal in ons werk en benadrukken de nabijheid tot onze klanten. We willen een langdurige relatie opbouwen, gebaseerd op vertrouwen en transparantie. Met dit hechte partnerschap willen we u laten slagen.
Als u met ons samenwerkt, profiteert u van onze toewijding tot uw succes en onze inzet om consistente, impactvolle en boeiende content te creëren die uw merkidentiteit weerspiegelt en uw publiek boeit.
Ontdek hoe ons agentschap u kan helpen en volg ons op Linkedin voor meer advies over digitale marketing voor kmo's.
Comments