top of page
Ruben Peeters

Waarom je een whitepaper beter kleur geeft

De whitepaper heeft het niet getroffen. De naam is nogal … kleurloos. De geschiedenis van de term is nogal ... diplomatiek. De inhoud is vooral beschrijvend en qua vorm is die droge doorlezer vaak iets te lang. Maar! Loop nog niet weg: met strakke copy en een knappe lay-out kan een whitepaper een onmisbaar en boeiend instrument zijn om meer leads te winnen.

Nogmaals, de whitepaper heeft het niet getroffen. Meestal goochelen mensen met de term zonder eigenlijk te weten wat een whitepaper is of waarvoor die dient. En vaak verwarren ze hem met een lang e-book of een uit de kluiten gewassen blog. En dat is een whitepaper nu net niet. Een whitepaper is eigenlijk een format op zich. Het is een document met een inhoudsopgave, een titel, inleiding, argumenten, een besluit … Dus als je je doelpubliek wilt overtuigen met argumenten die iets meer ‘pak’ nodig hebben dan bijvoorbeeld een blog of een e-book, ga je voor een whitepaper.

Witboek

Misschien leggen we beter eerst uit waar de term whitepaper vandaan komt. Heb je politici in de media al eens ‘witboek’ en ‘groenboek’ horen gebruiken? Als dat niet zo is, moet je zeker het legendarische filmpje van voormalig minister van Pensioenen Michel Daerden op YouTube opsnorren.

Een witboek is een belangrijk beleidsdocument dat de oplossing van een probleem beschrijft. Een groenboek gaat daaraan vooraf, want het vormt meestal de eerste aanzet van het witboek. De kleuren in wit- en groenboek verwijzen eenvoudig naar de omslag die die regeringsdocumenten vroeger hadden, al kon de kleur van land tot land verschillen.

Verdrongen

Maar goed, we zijn 2021 en ondertussen spreken we in België en Nederland ook al even van whitepaper. Die Engelse term wijst niet alleen op het vaak internationale karakter van zo’n document (zoals bij de EU), het is bovendien zo’n typisch Engels woord dat in de marketing zijn Nederlandse equivalent heeft verdrongen.

En het is natuurlijk doordat die term alomtegenwoordig is dat mensen hem nog geregeld verkeerd gebruiken en verwarren met andere longreads … Maar hoe onderscheidt een whitepaper zich van alle andere, langere documenten die een bepaalde visie aan de man willen brengen?


Inhoud

Zoals een witboek voor het overheidsbeleid is een whitepaper in de marketingcommunicatie een document dat uitgebreid informeert en overtuigt, of zelfs het debat opent. Het is iets minder sexy en waarschijnlijk ook iets saaier dan een e-book en een blog, maar biedt veel meer ruimte om argumenten te onderbouwen en toe te lichten. Het is qua inhoud zeker geen commercieel document, al past het natuurlijk wel in een marketingstrategie (lees verder).

Let op: net omdat een whitepaper niet meteen een aantrekkelijk format is, moet je er een goede copywriter op loslaten. De tekst in dit document moet kunnen boeien en overtuigen.


Vorm

Hoewel een whitepaper iets droger is qua inhoud, mag je hem zeker niet kleurloos laten. Hoe beter de vormgeving is, hoe transparanter de inhoud wordt en hoe beter je je doelpubliek overtuigt. Een whitepaper bied je meestal aan als een pdf. Het is dus een volwaardig document dat je kan bewaren en afdrukken.


Nut

Veel organisaties gebruiken een whitepaper om hun expertise in hun materie te bewijzen. Omdat het niet als een advertentie leest, zijn mensen er meer toe geneigd om het te geloven.

Vaak bieden bedrijven de whitepaper als achtergrond aan op hun website, in blogs, in mailings, op sociale media. Je kan het document downloaden in ruil voor je gegevens. En dat is meteen waarom een whitepaper zo populair is. Omdat de inhoud zo uitgebreid en interessant is, is die trade-off voor lezers best oké.

Wil je ook de mogelijkheden van een whitepaper verkennen? Of er meteen een laten schrijven? Dat kan natuurlijk. Gewoon even contact opnemen met onze sales!

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page