Zoekwoordonderzoek is de basis voor een goede SEO-strategie (search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie). Het geeft je waardevolle inzichten in het zoekgedrag van potentiële klanten. De manier waarop je zoekwoordonderzoek doet en dat in de praktijk zet, is echter wel wat veranderd. Google is namelijk een pak slimmer geworden doorheen de jaren. Tegenwoordig baseert Google zich immers niet meer louter op afzonderlijke zoekwoorden, maar wel op intentie en context.
In de eerste jaren werkte de zoekmachine van Google heel sterk op basis van zoekwoorden. Google analyseerde welke woorden in teksten voorkwamen en hoeveel keer, en baseerde daarop de ranking. Natuurlijk hadden enkele slimme kerels dat al snel door. Ze stopten hun teksten en webpagina’s vol met de belangrijkste zoekwoorden om beter te scoren. En het werkte nog ook! Dat zorgde al snel voor onleesbare teksten en zoekresultaten van een uitermate slechte kwaliteit.
Google updates
In 2011 had Google genoeg van die praktijken en lanceerde het Google Panda-update. Die update maakte komaf met keyword stuffing en content van lage kwaliteit. Om de kwaliteit van de content te bepalen kende Google namelijk aan alle webpagina’s een kwaliteitsscore toe. Had je pagina een lage kwaliteitsscore door te veel keyword stuffing, dan werd je afgestraft. Op die manier zorgde Google voor kwaliteitsvollere zoekresultaten voor de gebruikers.
Later lanceerde Google nog twee updates die gericht waren op keyword stuffing en de kwaliteit van de content: Hummingbird en RankBrain. Sinds die tweede update gebruikt Google machine learning om de intentie van teksten te achterhalen. Op die manier kon Google op nog grotere schaal de inhoud van een pagina begrijpen zonder zich op afzonderlijke zoekwoorden te baseren.
Google heeft de afgelopen jaren trouwens niet stil gezeten op het vlak van AI en machine learning. In 2017 lanceerde het ook nog de BERT-update. Google gebruikt daarbij natural language processing, een technologie op basis van AI die in staat is om te begrijpen waar een tekst over gaat. En onlangs heeft het nog een krachtigere technologie aangekondigd om dat te doen: MUM.
Wat is keyword stuffing?
Als je een tekst echt vol propt met hetzelfde zoekwoord of met verschillende zoekwoorden, wordt dat keyword stuffing genoemd. Vaak leidt dat tot minder aangename teksten.
Een voorbeeld:
Voor de vacature SEO-specialist zijn we op zoek naar een SEO-specialist. Die SEO-specialist moet beschikken over 5 jaar SEO-ervaring. De SEO-specialist zal als taak hebben om andere SEO-specialisten in onze SEO-agency te ondersteunen. De SEO-specialist kan rekenen op een marktconform loon. We kijken er alvast naar uit om je als SEO-specialist in ons SEO-team te ontvangen.
Zoekwoordintenties
Al die updates zorgen ervoor dat de manier waarop je zoekwoordonderzoek verloopt, sterk veranderd is in vergelijking met pakweg vijf jaar geleden. Het gaat Google niet meer om de specifieke zoekwoorden, maar om de intenties van de zoekers. Wat verwachten ze als ze een bepaald zoekwoord intikken? Er zijn vier verschillende zoekwoordintenties:
informational, bijvoorbeeld: wat is 5G? Wat is een bijberoep?
navigational, bijvoorbeeld: waar kan ik een iPhone laten herstellen? Hoeveel sociale bijdrage moet ik betalen?
commercial, bijvoorbeeld: welke iPhone is de beste?
transactional, bijvoorbeeld: iPhone Xs kopen?
Het is belangrijk om te achterhalen welk type pagina geschikt is voor die bepaalde zoekintentie. Als gebruikers naar informatie op zoek zijn, zullen ze veeleer een informatieve blog verwachten.
Gebruikers die commerciële of transactionele zoekwoorden intikken, verwachten dan weer product- of dienstenpagina’s. Het heeft dus geen zin om met een blogartikel te proberen ranken op een transactioneel zoekwoord. Het is gewoon niet wat gebruikers verwachten te zien, en dat weet Google ook. Google zal zijn zoekresultaten altijd sturen in de richting van de intentie van de gebruiker. Klikt een gebruiker vaker door op een blog, dan zal Google op termijn meer blogs in de top 10 van die gebruiker plaatsen.
Dat snappen is enorm belangrijk bij het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Bepaal bij elke zoekwoord(groep) in je zoekwoord de juiste intentie. Zo is het gemakkelijker om te bepalen welk type pagina je nodig hebt om goed te ranken.
Maar om überhaupt de intentie te bepalen, moet je eerst de relevante zoekwoorden voor jou SEO-strategie achterhalen. Daarvoor bestaan er een aantal handige tools. We hebben alvast opgelijst welke al dan niet gratis tools je kunt gebruiken om relevante zoekwoorden te vinden.
Gratis tools
Google Keyword Planner is een tool in de Google Ads Suite die je gratis kunt gebruiken als je minstens één advertentie hebt lopen. De tool is enorm handig om relevante zoekwoorden te vinden op basis van een zelfgekozen zoekwoord. Naast de gemiddelde kosten per klik (de kosten die je zou betalen als je op het zoekwoord zou adverteren) kun je ook het gemiddelde maandelijkse aantal zoekopdrachten op die zoekwoorden zien. Op die manier bepaal je welke zoekwoorden belangrijk zijn en welke niet. Het loont namelijk meer de moeite om te optimaliseren voor een zoekwoord met gemiddeld duizend zoekopdrachten per maand dan een met tien per maand.
Naast de Google Keyword Planner kun je het best ook een Google Search Console-account aanmaken. Google Search Console is heel verschillend van de Keyword Planner. Google Search Console toont je namelijk welke zoekopdrachten naar je website hebben geleid en hoeveel mensen vanuit die zoekopdracht naar je site hebben doorgeklikt. Dat levert je soms meer relevante nieuwe zoektermen op, die je niet via third party tools krijgt, dat zijn tools die niet direct van Google data krijgen. Naast zoekwoorden geeft het ook aan hoeveel pagina’s effectief geïndexeerd zijn in Google en welke pagina’s fouten bevatten waardoor ze niet zichtbaar zijn in Google.
Enkele tips
Pick your battles: focus als kleine onderneming of startend bedrijf niet direct op hoge zoekvolumes (short tail-zoekwoorden) maar op de lage (long tail-zoekwoorden). Op die hoge zoek volumes is de concurrentie vaak moordend. Het zal te veel moeite kosten om daarop direct te scoren. Start veeleer met lagere zoekvolumes waarop de concurrentie minder sterk aanwezig is en die niet kapot geadverteerd worden.
Google het: baseer je strategie niet alleen op wat je ziet in de tools. Geef ook even zelf de zoekopdracht in Google. Welke sites zie je ranken? Met welk type pagina’s ranken ze en op welke zoekwoorden focussen ze. Het levert je al snel heel wat inspiratie op.
Vraag het aan je gebruikers: zijn er binnenkort gebruikers of klantgesprekken gepland? Vraag dan eens aan hen hoe ze zoeken naar je producten of diensten. Vonden ze alle informatie op de site of wilden ze graag meer weten?
Betaalde tools
Naast de gratis tools van Google zijn er enkele zeer goede tools waarvoor je moet betalen. KWFinder van Mangools is een betaalbare en gebruiksvriendelijke tool. De tool heeft verschillende handige functies zoals bulk import, filtering op taal of land en keywordsuggesties op basis van concurrentiële websites.
Iets duurder dan KWFinder, maar wel nog veel uitgebreider zijn Ahrefs en SEMrush. Die tools hebben een veel grotere database aan zoekwoorden dan KWFinder en de gratis tools. Ze zijn vooral handig door de uitgebreide competitor analysis features. Ze bieden je interessante inzichten over de zoekwoorden waarop je concurrenten goed ranken.
Als laatste het veelbelovende Keywordinsights.ai, een tool die met behulp van machine learning een lang lijst zoekwoorden automatisch clustert. Dat is vooral handig om snel te groeperen als je een lijst met zoekwoorden geëxporteerd hebt uit een tool zoals SEMrush. Waarom moet je zoekwoorden clusteren? Tijdens een zoekwoordonderzoek kom je via zoekwoordtools vaak vergelijkbare zoekwoorden tegen, bijvoorbeeld: facturatieprogramma, facturatietool, onlinefacturatietool, online facturen sturen … Die zoekwoorden lijken sterk op elkaar. Dan is het handig om ze in je zoekwoordonderzoek samen in één groep te plaatsen. Het maakt je zoekwoordonderzoek veel overzichtelijker en je krijgt zicht op de onderwerpen waarop vaak gezocht wordt.
Keywordinsights.ai bespaart je dus een heleboel tijd als je duizenden zoekwoorden moet groeperen. Duizend zoekwoorden? Ja zeker, je zult ervan schrikken hoe snel en hoeveel suggesties voor zoekwoorden je krijgt. Zeker als je voor een e-commercebedrijf werkt of een website met een groot aanbod hebt. Bij zulke sites neemt het clusteren dan ook enorm veel tijd in beslag. Een tool zoals Keywordinsights. ai doet dat voor jou in minder dan een uur. Naast het maken van clusters bepaalt de tool ook automatisch de intentie van zoekwoorden op de basis van de top 10-zoekresultaten. Bijvoorbeeld: op het zoekwoord ‘wegwerp mondmasker’ ranken tien productpagina’s in de top 10. Dan geeft de tool aan dat de intentie van het zoekwoord transactioneel is.
Conclusie
Maar zoals het gezegde luidt A fool with a tool, is still a fool. De bovenstaande keywordtools helpen je alleen om gemakkelijker relevante zoekwoorden te vinden of te clusteren. Maar er is nog altijd gezond boerenverstand nodig om te bepalen welke zoekwoorden een focus verdienen.
Zo, nu kun je alvast aan de slag met je zoekwoordonderzoek. En hoe tof (of saai) het ook is, vergeet niet dat je ook effectief nog content moet schrijven. Start dus met een korte lijst zoekwoorden waarmee je snel aan de slag kunt, en breid daarna uit naar meer zoekwoorden. Op die manier kun je snel goede resultaten boeken. Succes!
Mathias Noyez Mathias Noyez is een freelance SEO-specialist.
Comments