top of page
Wannes Rombaut

Print en digitaal: mix & match jouw mediacocktail

De mediamix. Nee, het is geen aperitiefschotel van je favoriete tapasbar. Wat is het wel? Een essentieel onderdeel van je marketingstrategie. Hoeveel zet je in op print, wat maak je digitaal beschikbaar … Allemaal vragen die je moet beantwoorden. Maar waarom is een gezonde mediamix zo belangrijk?

Monocultuur

Een monocultuur heeft voor- en nadelen, dat weten landbouwers en bosbeheerders al lang. Ja, je kan efficiënter werken als je maar één gewas cultiveert. Maar je put er wel de bodem mee uit. En een bos dat uit een enkele soort bomen bestaat, kan makkelijk gekapt worden, maar is ook kwetsbaar voor bosbranden en insectenplagen. Moraal van het verhaal: te veel van hetzelfde is, wel … te veel!

Nee, Ibis communications heeft zich (nog) niet ontpopt tot landbouwbedrijf. We zijn gewoon niet bang voor wat kruisbestuiving tussen sectoren. Sommige lessen zijn nuttig voor iedereen. Bijvoorbeeld: ook in je marketingstrategie kan een monocultuur nefast zijn. All-in gaan op een medium kan wel eens serieus tegenvallen. Op een paar hippe oma’s en opa’s na zal je ouder publiek je influencercampagne niet te zien krijgen. Misschien toch ook een advertentie in de krant?

Een schot in de roos

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, maar je begint best bij je publiek. Wie zijn ze? Wat drijft hen? En vooral: hoe kan je ze bereiken? Wanneer je dat weet, kan je een optimale mediamix samenstellen.

Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een tijdschrift te maken als je publiek nooit een krantenwinkel binnenstapt. En neen, de wachtzaal van de dokter is geen betrouwbaar distributienetwerk … Of neem nu video. Jonge mensen verkiezen al snel een filmpje van drie minuten boven een blog, en de iets oudere mensen zijn hen daar snel in gevolgd. Terecht, hapklare video’s zijn nu eenmaal makkelijk verteerbaar. Bonuspunten omdat ze zo goed scoren op sociale media.

Dat betekent allerminst dat een blog nooit interessant is, integendeel. Niet iedereen is gediend van dat waanzinnig interessante filmpje over de voortplanting bij bevers. In de wachtzaal of op de trein heb je liever een tekst om in alle discretie door te scrollen wanneer je koptelefoon nog thuis ligt. Om maar te zeggen: elk medium kan interessant zijn. Je moet het gewoon juist gebruiken.

Complementair

Welk gebruik is dan het ‘juiste’? Wel, als je via twee kanalen exact dezelfde content verspreidt, ben je al niet goed bezig. Maak gebruik van alle functionaliteiten van het medium! Je gaat je blog toch niet voorlezen op je podcast? Dat klinkt als een absurde suggestie, maar een blog of nieuwsbrief zonder meer kopiëren uit je tijdschrift komt op hetzelfde neer.

Een knop met een sterke call to action hier, een link naar je sociale media daar ... Met een aantal kleine ingrepen is je geprinte stuk een hit op je website. Of omgekeerd: zet een QR-code op je cut-out. Een levensgrote worst die de aandacht naar je slagerij trekt en die ook nog eens naar je blog of webshop linkt. Bijvoorbeeld. Elk medium, zowel fysiek als digitaal, heeft andere functionaliteiten. Zonde om die dan niet te benutten.

Sommige zaken neem je natuurlijk wel over, dat spreekt voor zich. Je lettertypes, logo’s, beelden … die blijven constant. De branding en storytelling die je doorheen je content weeft, neem je telkens mee. Een gevarieerde mediamix heeft geen zin als je merk niet herkenbaar is!

Zie je door de bomen het bos even niet? Wij bedenken samen met jou de perfecte mediamix. Contacteer ons!

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page